Як працює Окружний адміністративний суд міста Києва у період карантину: інтерв’ю судді Руслана Арсірія для "Судово-юридичної газети".
Як відомо, наразі суди вживають спеціальних попереджувальних заходів, працюючи в умовах карантину. Втім, далеко не всі суди забезпечені навіть засобами індивідуального захисту, а спілкуватися з учасниками процесу вони зобов’язані. Отже, складається небезпечна для здоров’я людей ситуація, якій частково можна було б запобігти, якби в Україні вчасно почав на повну силу працювати модуль «Електронний суд» ЄСІТС.
Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Руслан Арсірій розповів «Судово-юридичній газеті» про особливості роботи ОАСК у нинішніх непростих умовах.
Чи зменшилась кількість позовів до суду за період оголошення карантину?
- Протягом 16-17 березня 2020 року канцелярією Окружного адміністративного суду міста Києва зареєстровано 325 позовів, всього 7 з яких надійшло через «Електронний суд». Решта позовів, що становить 98% від загальної кількості, було подано позивачами через вікно прийому. Крім того, з початку тижня вже було зареєстровано більше 1300 документів вхідної кореспонденції, а це – клопотання, заяви, звернення та інші процесуальні документи, з яких трохи більше 7% було подано онлайн.
В цілому можна стверджувати, що наразі статистика надходжень до суду в період обмежувальних заходів не змінилась.
В який спосіб люди подають документи до суду? Чи збільшилась кількість позовів, які надходять за допомогою електронного суду?
- За винятком поодиноких випадків, позивачі та сторони судового процесу продовжують приходити до приміщень суду для подачі позовів. Судова охорона вживає заходів для недопущення скупчення людей біля вікон подачі документів канцелярії суду.
Вчора Голова суду Павло Вовк підписав наказ про впровадження протиепідемічних заходів. Суддям рекомендовано переносити судові засідання, призначені у період карантину, та пропонувати сторонам подавати документи поштою, через «Електронний суд» та на e-mail суду. Сподіваємось, громадяни будуть серйозно ставитись до ситуації у зв’язку із поширенням коронавірусної інфекції та почнуть активніше користуватись всіма можливими засобами електронного чи поштового зв’язку.
Наскільки можна було б спростити роботу суду, якби повноцінно працював «Електронний суд»?
- Дійсно, повноцінна та правильна робота «Електронного суду» могла б розвантажити суди від відвідувачів в період карантину. Однак, по-перше, будемо відвертими, на сьогодні не у всіх є доступ до цієї системи, і не всі вміють нею користуватись. Якщо ми спостерігаємо у черзі до канцелярії суду певний відсоток пенсіонерів, то це саме та категорія людей, які не будуть користуватися «Електронним судом».
По-друге, слід врахувати, що використання програмного забезпечення в тестовому режимі, без законодавчого врегулювання, дає можливість її застосовувати (або не застосовувати) кожним користувачем на власний розсуд, тобто свавільно.
По-третє, невдалий запуск «Електронного суду» рік тому та численні збоїв в його роботі негативно позначились на довірі до такого інструменту з боку зовнішніх користувачів. Кожен учасник судового процесу хоче бути впевненим у тому, що його документ буде вчасно отриманий, зареєстрований та опрацьований судом, і це нормально. Виходить, що таку впевненість дає лише подача позовів через вікно канцелярії… І це в той час, коли через ЗМІ поширюється мода на діджиталізацію всіх сфер нашої діяльності.
Як друг пізнається в біді, так і система автоматизації повинна виручати в складних умовах, якими, наприклад, є карантин. Прикро, що система, на яку витрачені чималі кошти, виявляє повну непридатність тоді, коли вона насправді потрібна.
ДЖЕРЕЛО https://sud.ua/ru/news/publication/163701-yak-pratsyuye-okruzhniy-adminsud-kiyeva-u-period-karantinu-intervyu