Сьогодні на офіційному сайті Президента України розміщено новину, з якої стало відомо, що Президент України Володимир Зеленський скористався своїм конституційним правом щодо внесення до Верховної Ради України законопроекту про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва.
Наразі текст проекту закону про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва не відомий.
На численні запити ЗМІ та занепокоєння з боку сторін судового процесу повідомляємо – ми продовжуємо свою роботу в штатному режимі, адже наразі в провадженні суду перебуває майже 45 тис. справ і матеріалів, які «самі себе не розглянуть». Це справи, які стосуються кожного українця – нарахування пенсій та інших соціальних виплат, оскарження рішень податкових органів чи розпоряджень Уряду про об’єднання територіальних громад, оскарження рівня прожиткового мінімуму чи змін до правил реєстрації місця проживання.
Окружний адміністративний суд міста Києва завжди був лідером щодо кількості справ, які надходили до окружних адміністративних судів України. При цьому, в Окружному адміністративному суді міста Києва винесених рішень на користь позивачів понад 70% від загальної кількості рішень. Це один із найкращих результатів.
Повідомлення про можливу передачу повноважень Окружного адміністративного суду міста Києва до Верховного Суду, як і повну ліквідацію суду – завжди потрапляють в топ-новин численних ЗМІ, чого не спостерігалось із нашими публікаціями про колосальне збільшення звернень позивачів за останні 10 років та високий відсоток задоволених позовів.
Натомість, варто звернути увагу, що численні публікації про низький рейтинг довіри серед населення до судів, не відповідають дійсності.
Якщо поглянути на соціологічні дослідження, зокрема «Оцінка ситуації в країні, довіра до інститутів суспільства та політиків, електоральні орієнтації громадян (березень 2021р.)» (https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/otsinka-s...), то цілком очевидно, що баланс довіри-недовіри до місцевих судів (а окружний адміністративний суд є саме місцевим судом) (- 48,5 %) значно вище за рівень довіри-недовіри від таких соціальних інституцій, як: чиновники (державний апарат) (- 60,4 %), Верховна Рада України (- 60,4%), політичні партії (- 53,4 %), Уряд України (- 57,5%), Національне антикорупційне бюро України (- 53,9 %), Національне агентство з питань запобігання корупції ( - 53,3%) Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, Верховного Суду (- 53,6 %).
Однак, низький рейтинг довіри до вказаних соціальних інституцій не став, та не може стати підставою для ліквідації вказаних інституцій. Окремо варто звернути увагу, що низький рівень довіри серед населення до судів в першу чергу викликаний тим, що суди щоденно знаходяться під тиском негативної інформаційної компанії в засобах масової інформації.
Так, відповідно до проведеного дослідження «Інститут Медіа Права» лише 3,4% новин про діяльність судів мають позитивний характер, тоді як негативний характер має 41,2 % новин (https://imi.org.ua/monitorings/htos-hrope-yak-media-vysvitlyuyut-robotu-...).
Головною причиною, чому діяльність Окружного адміністративного суду міста Києва в новинах висвітлювалась негативно та критикувалась посадовими особами, було і залишається те, що в ОАСК є особливі повноваження, а саме - розгляд справ щодо центральних органів виконавчої влади. Звертаємо увагу, що вказані повноваження не судді Окружного адміністративного суду міста Києва делегували собі, а саме законодавець їх вказав серед повноважень.
Цілком очевидно, вирішення справ, що мали політичне забарвлення, резонувало у суспільстві, оскільки завжди в спорі є сторона, яка не задоволена рішенням. Натомість, більшість таких справ була переглянута як апеляційним, так і Верховним Судом. Резонансні рішення залишались в силі, що свідчить про правильний підхід до вирішення тих чи інших спорів.
Водночас, вже абсолютній більшості населення України цілком зрозуміло, що останніх 7 років ініціативи реформування судової влади писалась не в Україні, що реформи, які проводились при підтримці грантових організацій, провалені та не відображають українські правові реалії.
Нова судова реформа, яку наразі намагаються нав’язати Україні, аналогічно готується не в Україні. І вона спрямована не на створення незалежної судової влади в Україні, а для підпорядкування її антиконституційному зовнішньому управлінню. На питаннях судової реформи щорічно паразитують особи, що споживають грантові кошти, та які, очевидно, не зацікавлені в стабільній та якісній роботі судової влади.
Однак, судді Окружного адміністративного суду міста Києва в своїй діяльності завжди дотримуються закону, з повагою ставляться Конституції України та її приписів, а тому, у випадку голосування за проект закону та його підписання, будуть діяти в чіткій відповідності до приписів Конституції України та профільного законодавства.
Прес-служба Окружного адміністративного суду міста Києва